Pytania i odpowiedzi

Wszystko, co musisz wiedzieć o Patento.

Informacje o pre-pensji

Dlaczego pakietu darmowego nie można łączyć z pozostałymi.

Pakiet darmowy na niewielką kwotę pozwala przetestować pre-pensję bez żadnych opłat, pozwala też pokryć niewielkie wydatki co miesiąc.

Nie jest to jednak pakiet, który miałby służyć obniżeniu ceny pozostałych pakietów.

Co to jest RRSO i dlaczego jest takie wysokie?

RRSO oznacza Rzeczywistą Roczną Stopę Oprocentowania – czyli w przypadku pre-pensji pokazuje, ile procent kosztowałaby pre-pensja, gdyby była wzięta na rok.

W przypadku pre-pensji, która jest wypłacana na kilka dni wartość RRSO jest myląca, jednak prawo wymaga od nas podawania tej wartości.

Czym się różni oferta dla klientów indywidualnych od oferty dla pracowników?

Oferta dla pracowników jest dostępna tylko dla osób, których pracodawca podpisał umowę o współpracy z Patento.

Z oferty dla klientów indywidualnych natomiast mogą korzystać wszystkie osoby, które otrzymują regularne wpływy na konto.

Dlaczego pre-pensja nie jest dostępna przez cały miesiąc?

Pre-pensja działa na zasadzie zaliczki na pensję i może być ona wypłacana dopiero po przepracowaniu przez Ciebie części danego miesiąca, za które otrzymasz wynagrodzenie.

Kto może korzystać z pre-pensji?

Pre-pensja dostępna jest dla  wszystkich osób, które otrzymują regularne wpływy wynagrodzenia na konto w  jednym z poniższych banków.

  • Alior
  • Bank Pocztowy
  • BNP Paribas
  • BOŚ
  • Credit Agricole
  • ING
  • mBank
  • Millennium
  • Nest Bank
  • Pekao
  • PKO BP
  • Plus Bank
  • Santander
  • Velo Bank

Dodatkowo osoby te muszą posiadać:

  • numer Pesel (nie może być  zastrzeżony)
  • dowód osobisty lub paszport (tylko  obcokrajowcy)
Co to jest pre-pensja?

Pre-pensja  to nowoczesny produkt finansowy, którego zasada działania przypomina zaliczkę  na pensję. Pre-pensja dostępna jest w dwóch opcjach – za pośrednictwem  pracodawcy oraz bezpośrednio dla klientów indywidualnych.  

Jeśli  potrzebujesz niewielkiej kwoty na pilny wydatek możesz skorzystać z  pre-pensji, a po wypłacie zwrócić wykorzystaną kwotę.  

Rejestracja i składanie wniosku

Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?

Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL jest bardzo proste – usługa ta jest dostępna w 100% online i jest bezpłatna.

Masz dostępne następujące opcje odwołania zastrzeżenia numeru Pesel:

1. W aplikacji mObywatel

Pełną instrukcję, jak to zrobić znajdziesz na rządowej stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/uslugi/zastrzez-pesel

Jeżeli nie posiadasz jeszcze tej aplikacji, do jej zarejestrowania będziesz potrzebować profilu zaufanego.

2. Bezpośrednio na stronie rządowej

https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

Aby skorzystać z usługi, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.

3. W urzędzie gminy

Do czego potrzebujemy Twoich danych?

Twoje dane są nam potrzebne, aby zidentyfikować, że jesteś osobą, za którą się podajesz – czyli potwierdzamy Twoje imię, nazwisko, PESEL oraz numer dokumentu tożsamości.

Dodatkowo musimy zweryfikować wysokość i termin, w którym otrzymujesz wynagrodzenie, aby wiedzieć jaką kwotę pre-pensji i w jakim terminie możesz ją otrzymać.  

Oczywiście potrzebujemy również numeru Twojego konta bankowego, aby móc przelać Ci pre-pensję.

Kiedy dostanę pieniądze?

W większości przypadków czas oczekiwania na pieniądze wynosi kilka do kilkunastu minut od momentu otrzymania pozytywnej decyzji.  

Czas ten może się wydłużyć w przypadku aplikowania o pre-pensję w dni wolne, w nocy lub w przypadku Klientów korzystających z mało popularnych banków.

Kiedy dostanę decyzję?

Jeżeli proces weryfikacji danych oraz wpływu wynagrodzenia przebiegnie bezproblemowo decyzja o udzieleniu pre-pensji będzie wydana w ciągu kilku minut.

W niektórych przypadkach, kiedy konieczny jest kontakt telefoniczny z Klientem, czas procesowania wniosku będzie dłuższy, w zależności od tego, jak szybko uda się nam skontaktować.

Czy wymagane są dodatkowe dokumenty?

Cały proces aplikowania o pre-pensję odbywa się online. Należy jedynie posiadać ważny dowód osobisty.

Nie wymagamy żadnych zaświadczeń i dodatkowych dokumentów.

Czemu muszę ponownie logować się do banku?

Logowanie do banku służy między innymi weryfikacji wysokości i terminu wpływu wynagrodzenia na konto. Z tego powodu co ok. 3 miesiące wymagamy ponownego logowania do banku w celu aktualizacji informacji.

Czy mogę otrzymać pre-pensję bez logowania się na swoje konto?

W przypadku klientów indywidualnych niezbędne do aplikowania o pre-pensję jest zalogowanie się do swojego banku poprzez serwis Kontomatik.

Jakie dokumenty są wymagane?

Do ubiegania się o pre-pensję potrzebny jest ważny dowód osobisty.

Dodatkowo potrzebny jest numer PESEL, który nie został wcześniej zastrzeżony w bazie pesel.

Jak długo będę czekać na pieniądze?

W większości wypadków pieniądze trafiają na konto Klienta w kilkanaście minut.

W zależności od godziny i dnia tygodnia, a także banku, do którego ma trafić przelew z pre-pensją, czas ten może się wydłużyć, szczególnie przy aplikowaniu w dni wolne od pracy.

Jak mogę złożyć wniosek o pierwszą pre-pensję?

Aby złożyć wniosek o pierwszą pre-pensję należy zarejestrować się na stronie Patento.pl, a następnie zalogować się do banku, na rachunek bankowy, na który wpływa wynagrodzenie.

Logowanie do banku jest zupełnie bezpieczne, wykonywane przez zewnętrzny serwis Kontomatik.

Patento korzysta jedynie z informacji o terminie i wysokości wpływu na konto, w żaden sposób nie ma dostępu do konta po wylogowaniu się przez klienta.

Czy moje dane będą sprawdzane w BIK?

Otrzymanie pre-pensji nie wymaga weryfikacji BIK, jednak informacje o spłacie lub jej braku zostaną zaraportowane do BIK zgodnie z wymaganiami prawnymi. Sprawdzamy również zdolność kredytową w innych bazach kredytowych.

Co to jest Kontomatik?

Kontomatik to zewnętrzny, bezpieczny i zaufany serwis, służący do pozyskiwania wybranych danych z konta użytkownika.

Udostępnianie danych serwisowi Kontomatik jest całkowicie bezpieczne, a sam Kontomatik objęty jest nadzorem KNF.

Dlaczego żeby skorzystać z pre-pensji muszę się zalogować do swojego konta w banku?

Logowanie do konta w banku służy trzem celom:

  • potwierdzeniu danych osobowych Klienta – bank przekazuje do Patento dane, które muszą zgadzać się z danymi podanymi podczas zakładania Profilu Klienta
  • przekazaniu informacji o wysokości oraz terminach wypłaty wynagrodzenia
  • podaniu numeru konta, na które zostanie wypłacona pre-pensja
Skąd Patento wie, kiedy otrzymuję przelew z pensją?

Patento  korzysta z usług zaufanego na rynku partnera Kontomatik w celu otrzymania informacji o wpływach na konto klienta, w tym o datach, kiedy historycznie na konto wpływało wynagrodzenie.

Skąd Patento zna wysokość mojej pensji?

Patento  korzysta z usług zaufanego na rynku partnera Kontomatik w celu otrzymania informacji o wpływach na konto klienta.

Na jakiej podstawie wyliczana jest kwota pre-pensji?

W  przypadku pracowników indywidualnych kwota pre-pensji to 30% otrzymywanego na  konto wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia nasz algorytm określa na  podstawie wpływów z ostatnich kilku miesięcy.  

Jaką kwotę pre-pensji mogę wypłacić?

Maksymalna  kwota pre-pensji to 30% otrzymywanego wynagrodzenia dla klientów  indywidualnych.  

Swój  limit możesz sprawdzić po zarejestrowaniu się na stronie Patento.pl i  zalogowaniu się do banku, na rachunek, na który wpływają twoje dochody.

Spłata pre-pensji

Dlaczego mam taki termin spłaty pre-pensji?

Termin spłaty pre-pensji jest określany przez nasz algorytm na podstawie danych z konta, na które wpływa wynagrodzenie.

Jak spłacić pre-pensję?

Pre-pensję możesz spłacić wykonując przelew z dowolnego konta na numer podany w otrzymanym od nas e-mailu oraz na Profilu Klienta.

Ile naprawdę kosztuje pre-pensja?

Całkowity koszt pre-pensji, oraz kwota do zwrotu podane są przy każdym pakiecie na stronie Patento.pl. Po dodaniu do koszyka wybranych pakietów również zobaczysz całkowity koszt.